Om u beter van dienst te zijn maakt www.velopa.nl gebruik van cookies. Verberg dit bericht

April

  • gepubliceerd op 29 april 2013
    Fietsendemoedermetdochterachterop
    Van verkeer naar verblijven en ontmoeten
    De openbare ruimte verandert in hoog tempo. Steeds meer mensen wonen in een stedelijke omgeving en binnen enkele jaren heeft zelfs 70% van de wereldbevolking zijn thuis in de stad. Dat stelt hoge eisen aan de samenleving en de buitenruimte waar we dagelijks met z’n allen gebruik van maken. De openbare ruimte is de woonkamer van de samenleving geworden. Het gaat steeds meer om plezier en ontspanning. We zien dat de ontmoetings- en verblijfsfunctie van de openbare buitenruimte het langzamerhand overneemt van de noodzakelijke vervoersfunctie. Auto’s worden uit de steden geweerd, er wordt massaal gefietst. We zien ook dat vervoersmiddelen worden weggeborgen en geïntegreerd zodat er meer ruimte voor verblijf en recreatie ontstaat.

    Efficiënt, onzichtbaar en toch gebruikersvriendelijk fietsparkeren
    Omdat er steeds meer wordt gefietst, ligt voor VelopA-Citystyle een mooie uitdaging in de combinatie van efficiënt, onzichtbaar en toch gebruikersvriendelijk fietsparkeren. “Grote hoeveelheden geparkeerde fietsen zijn niet per sé mooi om te zien. De fietser mag gezien worden, de geparkeerde fiets liever niet. Toch verwacht de fietser juist een hogere mate van gebruikersvriendelijkheid bij het parkeren. Gemakkelijk stallen dus, dicht bij de eindbestemming, maar ook gemakkelijk terugvinden van de (leen)fiets.
    Maar de fiets moet niet separaat bekeken worden, het is één van de vele vervoersmiddelen en we zullen daarom meer kijken naar de totale mobiliteit. Daarbij spelen de juiste infrastructuur, beheer en handhaving een belangrijke rol.” aldus Ron Bissels, Conceptmanager Fietsparkeren van VelopA-Citystyle.

    Bron: Inspiratiebundel Week van de Openbare Ruimte 2013
  • gepubliceerd op 29 april 2013
    fietsernaarwerk
    Hoe gaan we om met het overweldigende aanbod aan fietsen bij het station? Hoe krijgen we meer mensen op de fiets naar het werk? En op welke manieren krijg je het als gemeente nog gefinancierd? De fiets en de inpassing daarvan in de openbare ruimte kregen speciale aandacht in het Kennislab Fiets en Mobiliteit op Stad en Ruimte.
    Lees Meer Lees Minder

    Het kennislab werd geïnitieerd door Falco en VelopA. Twee dagen lang stond de rol van de de fiets in de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en sociale en economische ontwikkeling van de stad centraal. Onder leiding van Ineke Spapé, directielid van SOAB en Lector Verkeer en Stedenbouw aan de NHTV, werden uiteenlopende onderwerpen belicht. In presentaties van onder meer Inbo en Erik Anton de Graaf (Hogeschool van Amsterdam) werd het thema smart city belicht: een slimme stad zet in op fietsmobiliteit. Maar ook de opkomst van e-bikes en snelfietsroutes, de economische voordelen van de fiets, de bereikbaarheid en de maatschappelijke waarde van de fiets werden besproken in pecha kucha’s, lunchdebatten en het ontwerperscafé. Zo blijkt de vastgoedwereld de fietswereld te ontdekken, is er nog veel te verbeteren aan de inrichting van de weg voor de ouder wordende fietser en doet de hightech haar intrede: automatische fietsuitgifte systemen, mobiliteitszuilen en met de fietser meebewegende verlichting, er is al veel mogelijk. Als het gaat om de fiets zelf, is er een trend zichtbaar waarin eigen bezit minder belangrijk wordt gevonden; dat biedt kansen voor deelfietsen en leenfietsen. Met als voorland natuurlijk Denemarken en de aanpak in dat land werd eveneens in het kennislab gepresenteerd.

    Meer voorbeelden uit het buitenland zorgden voor inspiratie, zoals de voorstellen van Nederlandse studenten aan de NHTV voor het aan de auto verslaafde Calgary. Of de aanpak van NSA – geïnspireerd op de aanpak in Amerika, waar door middel van een chip fietsgebruik wordt beloond en fietsers kunnen sparen voor onder meer een goed doel. Beloning blijkt een intrigerend thema, ook als je kijkt naar de maatschappelijke kosten-batenanalyse. En in tijden van economische teruggang is de fiets – het kost niets – een interessant topic. Rode draad: zie de fiets vooral als doel, niet als middel. Een leefbare stad, gezonde inwoners en economische ontwikkeling zijn enkele van de prettige ‘neveneffecten’ die de fiets brengt. Investeren in fietsmobiliteit, parkeergelegenheid en motivatie betaalt zich op vele manieren terug.



  • gepubliceerd op 15 april 2013
    In Harderwijk zijn, als pilot, op twee locaties Alerrrt alarmribbels gelegd. De eerste reacties van omwonenden zijn lovend: "zo dat valt op" en een andere voorbijganger noemt de Alerrrt zelfs "het ei van Columbus". Twee weken terug was er nog een wielrenner tegen het paaltje gefietst, waarbij hij letsel had opgelopen. De Alerrrt zal vanaf nu fietsers eerder waarschuwen voor het paaltje. Zowel doordat de witte reflecterende strepen visueel aandacht trekken, als de trilling die de fietser voelt als hij over de alarmribbels fietst.

    Ook nieuwsgierig naar de Alerrrt?
    - Bekijk het filmpje:


    - bekijk de productinformatie  
    - of maak een afspraak met uw accountmanager.
  • gepubliceerd op 9 april 2013
    Ribbelmarkering helpt eenzijdige fietsongelukken te voorkomen. VelopA-Citystyle komt tijdens het vakevenement Stad en Ruimte met de preview van de Alerrrt.
    Lees Meer Lees Minder

    Alerrrtpreview

    Alerrrt

    De Alerrrt is een ribbelmarkering die enkelvoudige fietsongevallen helpt voorkomen. De prefab alarmribbels worden voor een paaltje op het fietspad gelegd. De fietser wordt gealarmeerd door een trilling als hij over de Alerrrt fietst en kan zo op tijd uitwijken voor het paaltje. 

    Meerdere zintuigen

    Jaarlijks raken een paar duizend fietsers ernstig gewond als gevolg van aanrijdingen met paaltjes. Een deel van deze ongelukken kan voorkomen worden door de fietser eerder te attenderen op de aanwezigheid van het paaltje. Hierin spelen meerdere zintuigen (zien, voelen en horen) een rol.

    Meer informatie

    Binnenkort komt VelopA-Citystyle met meer informatie over de Alerrrt en het voorkomen van enkelvoudige fietsongevallen. Wilt u op de hoogte blijven? Vul dan het formulier rechts in.

  1. 1
  2. 2

Uitgelicht

blokplaatje1
blokplaatje2

archief